LMO-gesprekken in mavo/vmbo 3 en 4

Dit schooljaar is in de klassen 3 en 4 van mavo/vmbo gestart met het houden van zogenaamde LMO-gesprekken. Een gesprek dat gevoerd wordt door leerling, mentor en ouders samen. Het gesprek, dat 20 minuten duurt, gaat van de leerling uit. Samen met de mentor wordt het gesprek voorbereid. Het eerste gesprek is al vrij vroeg in het schooljaar en kent een positieve insteek. Vragen als &ldquo;Wat heb je nodig?&rdquo; en &ldquo;Waar ben je goed in?&rdquo; vormen het uitgangspunt van de gesprekken. Het gesprek wordt met alle leerlingen gevoerd, dus ook als een leerling het goed doet en mooie cijfers haalt.<br /><br />De ervaringen van leerlingen, ouders en docenten zijn positief, zo is gebleken uit een enqu&ecirc;te. Iedereen is ervan overtuigd dat er op deze manier meer &lsquo;eigenaarschap&rsquo; bij de leerling komt te liggen. Bovendien zijn de gesprekken diepgaander en de ervaring is dat leerlingen in deze gesprekken juist ook de nodige complimenten krijgen. Soms krijgen ze, door de structuur van het gesprek, complimenten van ouders die ze thuis niet krijgen. Dat levert erg boeiende gesprekken op. <br /><br />Alhoewel er nog enigszins aan de opzet moet worden gesleuteld, is het de bedoeling dat deze vorm van leerlinggesprekken volgend schooljaar uitgebreid zal worden tot de hele afdeling mavo/vmbo.<br />