WON 3-daagse

Net voor de kerstvakantie is de jaarlijkse WON 3-daagse gehouden, waarin de leerlingen van vwo 1 t/m 3 zich hebben bezig gehouden met onderzoeksvaardigheden. In het afgelopen jaar heeft de WON-commissie een doorlopende leerlijn gecre&euml;erd, waarin de feedback uit het jaar 2017-2018 verwerkt is. Zo zijn de zwaartepunten van de verschillende onderzoeksfasen beter verdeeld en hebben we een aantal collega&rsquo;s gevraagd om een workshop te geven in de 2e klas.<br /><br />De dagen werden met een daverende mind-illusieshow van Jochem Nooijen (Barteljaap uit de serie &lsquo;Rundfunk&rsquo;) geopend. De leerlingen zaten werkelijk op het puntje van hun stoel.<br /><br />Daarna gingen de leerjaren verder met hun eigen programma. Bij de brugklas lag de nadruk op het brainstormen en hoe je nu van een heel breed geformuleerd onderwerp tot een mooi afgebakende hoofdvraag komt. In het tweede leerjaar lag naast het afbakenen en omschrijven van de hoofd- en deelvragen de nadruk op de methodologie en onderzoeksmethoden. In het derde leerjaar werd daarnaast ook veel aandacht besteed aan de bronvermelding (APA).<br /><br />De tweede dag stond de middag in het teken van diverse activiteiten: Leerlingen van vwo 1 speelden Expeditie Moendoes. Zij moesten door het oplossen van allerlei vraagstukken proberen in leven te blijven. Klas 2 had de keuze uit 3 workshops: een uitdagende Escaperoom (in elkaar gezet door Bart Zwijnenburg en Gerben Huijbrechtse), een flitsende Robotica-workshop van Dennis Orgers (waarbij de laatste leerlingen om half 5 de deur werden uitgezet) en een hippe Kunstworkshop, georganiseerd door Zo&euml; van Peperstraten.<br /><br />De woensdag is traditioneel de dag van de presentaties. Alle klassen volgden eerst een module met een gedifferentieerde opzet, waarin&nbsp;Dylan Knoop verschillende presentatietechnieken behandelde. Alle groepjes vertelden in een 5-minute-pitch over hun onderzoeksvoorstel. De deskundige jury bestond dit jaar uit: Jeffrey Verhoeff en Peter van Groen bij klas 1, Swier Garst en Jack v.d. Meer bij klas 2, Caroline Derksen en Elles Goossens bij klas 3.<br /><br />Uit alle groepjes zijn de volgende winnaars naar voren gekomen:<br /> <ul> <li>Klas 1: Sven, Wouter, Ralph en Timo met een onderzoeksvoorstel over het effect van coffe&iuml;ne: Wat is het verschil in bloeddruk van jongens tussen de 12 en 14 jaar op de RGO na het drinken van normale en cafe&iuml;nevrije cola?</li> <li>Klas 2: Robin, Jasper, Thomas en Simon met een onderzoeksvoorstel over muntplantjes: Heeft een verschil in grondsoort invloed op de groei van een muntplantje?</li> <li>Klas 3: Bastiaan en Thijmen met een onderzoeksvoorstel waarin zij de omstandigheden op de planeet Mars gaan nabootsen om te kijken of er gras kan groeien.</li> </ul> Nieuw dit jaar is dat de groepjes bij het uitvoeren van hun onderzoek mede begeleid zullen worden door leerlingen uit vwo 5. Zo zullen Yolinde en Kiki de brugklassers begeleiden, Saar, Brigitte en Kim begeleiden vwo 2 en Mart en Max nemen de winnaars van vwo 3 onder hun hoede. Zij worden hierbij bijgestaan door de docenten Jarno Heerschap, Jeffrey Verhoeff en Elles Goossens.<br /><br />De drie groepjes zullen de RGO in april vertegenwoordigen op de regionale WON- manifestatie op de TU Delft.