Bezoek Istanbul, verslag van een leerling
Enige tijd geleden vertrokken we met een groep leerlingen (Alisha, Mirte, Pepijn, Rosalie en Babet a4/h4/a5) en twee docenten (Mevr. Van Elderen en mevr. Margan) in het kader van ons Erasmus+-project ‘Interpersonal communication’ naar Istanbul. We vertrokken ook deze keer met opdrachten en een duidelijk doel: wij zouden meer te weten komen over ‘interpersonal communication’ door alles te onderzoeken wat met media te maken heeft. Van een van de eerste kleurentelevisies en The Beatles in de jaren ‘60 tot het dagelijks leven van een journalist en het volledige ‘editorial office’ anno 2019. Het idee is dat alle landen die meedoen (Frankrijk, Polen, Turkije, Italië, Slowakije en Nederland) dezelfde opdrachten maken en deze vervolgens aan elkaar presenteren. We sloten de presentaties af met een debat over de informatie die we met elkaar hadden gedeeld.<br /><br />Nieuwe kennis m.b.t. communicatie was natuurlijk niet het enige waar we ons mee bezighielden. De eerste dag zijn wij allemaal met onze matches Taksim ingegaan, een drukke stad dichtbij onze verblijfplaatsen. Hier kregen we al te maken met onze eerste ‘cultuurschok,’ een hele positieve voor ons. De Turkse mensen die wij tegen zijn gekomen waren gastvrij, vriendelijk en elk moment bereid je te helpen. Ouders stimuleren hun kinderen enorm om Engels met je praten. Dit is misschien wel een groot contrast voor sommigen. Als we naar het onderwijs kijken, zijn er een paar dingen die heel erg opvielen: de leerlingen hebben helemaal geen huiswerk en gaan meestal vanuit school met vrienden naar de stad en blijven daar tot ‘s avonds laat en eten dan ook vaak buitenshuis. Daarnaast konden de leerlingen, op de school die wij bezocht hebben, kiezen om Engels of Duits als hoofdtaal te nemen. Dat betekende voor hen 20 uur Duits en 20 uur andere vakken in het begin van het leerproces. De overige dagen hebben we ook een ‘marbling course’ gevolgd, dit is een typisch Turkse vorm van kunst. We hebben ook een bezoek gebracht aan een Hagia Sofia (dat is een moskee en een kerk geweest die drie keer is gebouwd), de Blauwe Moskee, een Big Bazaar en aan het Aziatische gedeelte van Istanbul. Een belangrijke les die we hebben geleerd is het ‘citizenship of the world’. Een ouder vertelde dat haar dochter geen problemen had met verschillende religies, nationaliteiten en gewoontes. Dit had ze geleerd door de dynamische culturen in haar stad, een stad die 24/7 in beweging is. Ons is gebleken dat, in een tijd van globalisering, interpersoonlijke communicatie dé ‘key to action’ is!<br />
Andere artikelen