vestigingen Werken bij de RGO

Nieuws


Dienstverlening & Producten: grondlegger van onze economie?

17-02-2021



Na de tweede wereldoorlog maakte de mechanische typemachine plaats voor de elektronische. Jongens gingen naar de technische school en meisjes naar de huishoudschool. Daar leerden ze praktijk en een beetje theorie. Leerlingen werkten toen vaak met afvalproducten, omdat nieuwe materialen en grondstoffen te kostbaar waren. Niet wetende dat ze toen al onbewust duurzaam onderwijs kregen.

“Duurzaam: Als mijn henneptruitje uit de mode is rook ik ’m op”

In de jaren ‘70 werd steeds meer beroepsonderwijs gegeven op één vakgebied. Wie boekenwurm was, kon nog geen spijker in de muur slaan en wie het vakmanschap beheerste op één vakgebied kon niks anders meer doen dan dat. In de jaren ’80 deed de personal computer zijn intrede en brak er een nieuw innovatief tijdperk aan. Niet veel later, begin negentiger jaren deed de computer ook zijn intrede in het onderwijs. De computers werden sneller en waren voorzien van meer werkgeheugen.

“Innovatie: Een personal computer met een werkgeheugen van 24MB”

De kenniseconomie in de jaren na 2000 én demografische statistieken hebben laten zien dat dit heden ten dage nog steeds impact heeft op onze huidige economie. Kinderen worden gestimuleerd zo hoog mogelijke cijfers te scoren om professor in de weet-niet-kunde te worden. Het artikel ‘Het vmbo is zo gek nog niet’ uit PrimaOnderwijs (sept 2020) geeft hierover ook een mooie boodschap af. Stop met het pushen van leerlingen om een zo hoog mogelijk cijfer te behalen. We hebben mensen nodig die de handen uit de mouwen steken om iets te repareren of te maken. Hoe vaak horen we tegenwoordig ‘burn-out’ bij jongeren? Laat het kind zichzelf zijn en daarbij zijn talenten ontwikkelingen. De één heeft talent om professor te worden terwijl het ook nog gewoon vrije tijd heeft. Terwijl de ander, die ook van zijn vrije tijd geniet, de schots en scheve stoeptegels uit de straat rukt om daar een goal van te maken om te voetballen. Na afloop worden de tegels keurig op het oog waterpas teruggelegd, zodat er geen mensen meer over kunnen struikelen. Dat laatste is nu het typerende van een vmbo’er. De vmbo’er pakt dingen gelijk aan en handelt naar eigen inzicht op een oplossende duurzame manier. Het vmbo stimuleert de leerling zo te denken en te handelen zodat de leerling verder zijn talent kan ontwikkelen.

“Baan van de toekomst: Van alle markten thuis zijn”

Welke baan van de toekomst er ook komt, één ding hebben ze allemaal gemeen. De banen zijn innoverend en duurzaam. Dienstverlening en producten heeft beide van deze ingrediënten in huis. Een vierdejaars D&P-leerling kan samenwerken, toont initiatief, is ICT vaardig, organisatorisch bekwaam, onderzoekend en ontdekkend van aard, werkt analytisch, is technisch en denkt duurzaam na over het ontwerpen van innoverende producten die het met een goed doordachte marketingstrategie gaat vermarkten. Geen wonder dat deze leerling graag gezien is in het bedrijfsleven. Zij zullen een dienst of product voor de toekomst leveren waar wij als D&P docenten trots op kunnen zijn, omdat wij hen een puzzelstukje meegaven tijdens hun loopbaan! Ook dat is duurzaam en innoverend!

Het profiel D&P is een snelgroeiend profiel binnen het vmbo. Dit komt vooral doordat de huidige onderwijs methodes/technieken plaats maken voor duurzame vakoverstijgende leertrajecten. Leerlingen leren hierdoor met behulp van nieuwe technologieën innovatief te denken. Het profiel “Dienstverlening en Producten” is dan ook het enige profiel waar de leerling én breed én veelzijdig wordt opgeleid. Techniek is een van de pijlers van D&P. Een plastic omhulsel van je koplamp van je auto is gebroken? Een nieuwe vervanging is duur? Niet voor de D&P leerling, die weet hoe het op technische wijze het omhulsel kan nabootsen en in de 3D printer kan uitprinten. Het filament is overigens ook nog eens van gerecycled plastic.

De overheid zet miljoenen in op techniekonderwijs. D&P is schijnbaar nog niet zo bekend binnen de overheid dat het heeft aan kunnen tonen dat het op vele raakvlakken te maken heeft met techniekonderwijs. Een van de pijlers van D&P is techniek: leerlingen maken innovatieve werkstukken die met de 3D printer worden gemaakt, dat is techniek! Leerlingen werken met metaal, hout en andere grondstoffen, dat is techniek! Leerlingen werken op juiste wijze met gereedschappen om een product te maken of te verbeteren, dat is techniek! Leerlingen programmeren robots en bouwen websites waarbij heel veel ICT-vaardigheden bij komt kijken, dat is techniek! Onze huidige D&P leerlingen zijn competent in al deze technische vaardigheden als het de school met een diploma verlaat. Daarmee laat D&P zien dat het wel eens de grondlegger zou kunnen worden voor onze nieuwe economie, want D&P daar innoveer je mee!

Auteurs: Caroline Rijpkema, Job Dievelaar en Ryan Larmonie.

De auteurs van dit artikel zijn als student verbonden aan de Aeres hogeschool Wageningen en volgen de bacheloropleiding Dienstverlening en Producten. In het dagelijks leven geven zij het profiel D&P in het voortgezet onderwijs in verschillende delen van het land.  Caroline Rijpkema (56) - RGO vmbo Middelharniss, Job Dievelaar (27) - Reeshofcollege Tilburg en Ryan Larmonie (46) - SG de Meergronden Almere


Deel dit bericht:


Andere berichten


Website 'studie- en beroepenmarkt' voor GO nu live!
Website 'studie- en beroepenmarkt' voor GO nu live!
De nieuwe website ‘studie- en beroepenmarkt’ voor Goeree-Overflakkee is live gegaan! Lees meer
Dienstverlening & Producten: grondlegger van onze economie?
Dienstverlening & Producten: grondlegger van onze economie?
Eén van de pijlers van het beroepsprofiel D&P is techniek! In de vorige eeuw was rond de jaren ‘30 stromend water op school een hele Lees meer
RGO-Academy: Covid19 - Virussen en Afweer 
RGO-Academy: Covid19 - Virussen en Afweer 
Twee interessante cursusavonden op 16 en 23 feb. Het afgelopen jaar is Covid19 hét onderwerp van gesprek geweest. Lees meer
Online informatieavond op 1 februari - rondleidingen op afspraak - filmpjes Beroepsprofielen
Online informatieavond op 1 februari - rondleidingen op afspraak - filmpjes Beroepsprofielen
Na de Open Dag zijn er op RGO vmbo voor leerlingen en ouders nog een paar momenten om meer te horen en te weten te komen over het onderwijs op de RGO Lees meer
Attentie!! Voor leerlingen van groep 7/8 én ouders
Attentie!! Voor leerlingen van groep 7/8 én ouders
Vandaag werden er weer filmbeelden gemaakt om een super leuke online Open Dag tour te kunnen laten zien op zaterdag 16 januari a.s. Lees meer
Sleutel Beroepscampus naar RGO en Albeda - eerste leerlingen in januari
Sleutel Beroepscampus naar RGO en Albeda - eerste leerlingen in januari
Sleuteloverdracht Beroepscampus Zuid gevolgd door ondertekening intentieovereenkomst Beroepscampus Noord Lees meer
RGO Open Dag ONLINE op 16 januari van 10.00 - 15.00 uur
RGO Open Dag ONLINE op 16 januari van 10.00 - 15.00 uur
Op zaterdag 16 januari kunnen alle leerlingen uit groep 7 en 8 een bezoek brengen aan de Open Dag van de RGO. Lees meer
VO-dag in Coronatijd
VO-dag in Coronatijd
Het was even een organisatie maar uiteindelijk vertrokken er deze week een aantal auto's naar de basisscholen. Lees meer
Kunstgekte
Kunstgekte
Kunstgekte: 29 okt t/m 1 nov in het JAC Middelharnis Kunstgekte is een initiatief van ZIJN jongerenwerk. Jonge kunstenaars en RGO-leerlingen doen mee Lees meer
RGO UNESCO-school
RGO UNESCO-school
RGO vandaag officieel UNESCO-school. Samen bijdragen aan een betere wereld. Lees meer
Dag van de duurzaamheid
Dag van de duurzaamheid
Dagelijks duurzaam leven. Iedere dag een keuze uit een vega product in de kantine van RGO vmbo. Lees meer
Open Dag op 16 januari 2021
Open Dag op 16 januari 2021
Het schooljaar is nog maar net begonnen, maar de leerlingen uit groep 8 staan natuurlijk al te trappelen om kennis te maken met het VO. Lees meer
Jong en oud, (hoe) werkt het?
Jong en oud, (hoe) werkt het?
De RGO heeft er een nieuwe (tijdelijke) locatie bij: De Sportlaan! Lees meer
Vacature kantinemedewerkers
Vacature kantinemedewerkers
Wij zijn met spoed op zoek naar twee enthousiaste kantinemedewerkers. Lees meer
Wegwerkzaamheden Langeweg
Wegwerkzaamheden Langeweg
Binnenkort starten werkzaamheden aan de Langeweg die gevolgen hebben voor het verkeer. Onderstaand het schema van de werkzaamheden. Lees meer
Schooljaar 2020-2021 begonnen!
Schooljaar 2020-2021 begonnen!
Deze week is het nieuwe schooljaar van start gegaan. Lees meer
Goeree-Overflakkee omarmt De Beroepscampus
Goeree-Overflakkee omarmt De Beroepscampus
De Beroepscampus - Vakmensen in opleiding Samenwerking RGO, CSG Prins Maurits, Bouwmensen Zuid-West, Lentiz, Albeda, TCR, ondernemers en gemeente. Lees meer
De Skills Talents thuis-challenges: een groot succes!
De Skills Talents thuis-challenges: een groot succes!
Hoe houden we onze leerlingen gemotiveerd in tijden van Corona? Die vraag kwam ook op bij Teun Koote, docent Horeca, Bakkerij & Recreatie (HBR) Lees meer
Senna Griffioen behaalt eerste prijs voor Skills Talents én is beste leerling bij afstuderen voor Bakkerij, Horeca en Recreatie.
Senna Griffioen behaalt eerste prijs voor Skills Talents én is beste leerling bij afstuderen voor Bakkerij, Horeca en Recreatie.
Onze leerlinge Senna Griffioen ontving vorige week uit handen van bakker Jan van Harberden uit Melissant de Van Harberdenbokaal. Lees meer
Diploma-uitreikingen 2020: 'Walk of fame'
Diploma-uitreikingen 2020: 'Walk of fame'
De diploma-uitreikingen op de RGO waren, ondanks de corona-maatregelen, toch een feestje voor alle geslaagde leerlingen en hun familie. Lees meer

Agenda


27
MEI
3e KTB klas 3


27
MEI
KTB kg ob


17
JUN
KTB basis ob


Meer agenda

Tip redactie