Beroepscampus
Techlab Esports Experience: naschoolse activiteiten voor leerlingen RGO Beroepscampus
25-04-2024
Om leerlingen ook in hun vrije tijd te boeien en vermaken, hebben House of Esports en RGO Beroepscampus de handen ineengeslagen en een nieuw concept ontwikkeld: Techlab Esports Experience. Vanaf de meivakantie tot aan de zomervakantie kunnen leerlingen van RGO Beroepscampus elke maandag en woensdag van 16.00 – 20.00 uur terecht in het Techlab in de Beroepscampus.
Met verschillende activiteiten willen we de kracht van digitalisering en gamification laten zien en tegelijk een ontmoetingsplek creëren waar leerlingen zich op hun gemak voelen en graag komen. Denk aan vliegen met drones, gameTime, VR experience, minecrafe education en een workshop digitale schijf van vijf. Daarnaast organiseren we op vrijdag 31 mei en vrijdag 5 juli ouder-kind toernooien en de workshop 'hoe om te gaan met een gamend kind'. Inschrijven verloopt via een QR-code waarbij gewerkt wordt een tijdslot. Er kunnen 3x 25 leerlingen meedoen.
Adrie Krielaart directeur RGO Beroepscampus: “Het Techlab van RGO Beroepscampus is een prachtig ingerichte ruimte met de meest moderne apparatuur. In deze inspirerende leeromgeving interesseren we leerlingen al vroeg voor techniek. Onderzoekend en ontwerpend leren. De snelle ontwikkeling van nieuwe, complexe en vakoverstijgende technologieën vraagt om een andere aanpak in het onderwijs. Technologie moet inspirerend, leuk en uitdagend zijn. Op die manier motiveren we onze jongeren. En dat is precies wat House of Esports doet.”
Gamen is niet meer weg te denken uit de vrijetijdsbesteding van kinderen. Dankzij tablets, smartphones, spelcomputers en omdat bijna elk gezin in Nederland toegang heeft tot internet, is de huidige generatie kinderen (geboren na 2000) totaal vertrouwd met het spelen van (online) games. Gamen is een geaccepteerd onderdeel van de vrijetijdsbesteding geworden. Eenentachtig procent van alle kinderen speelt regelmatig games, de helft daarvan vaker dan driemaal per week. Het is deze generatie die interactiever omgaat met technologie dan elke voorgaande generatie. Het goed leren omgaan met gamen, beweging en dagindeling verdienen daarom een plek in het onderwijs.
Adrie Krielaart: “Het behoort tot de basisvaardigheden van taal en digitale geletterdheid. Voor digitale geletterdheid heeft het Ministerie zelfs eindtermen bepaald; die worden in 2025 afgetoetst. Om aan deze eisen te voldoen hebben House of Esports en RGO Beroepscampus lessenreeksen gemaakt voor met name leerjaar 1 en deel leerjaar 2, naast losse workshops als dronevliegen.
Wim Noordzij, voorzitter House of Esports: ”We belichten de positieve kanten van esports. De populariteit van gamen wordt ingezet om jongeren op een eigentijdse manier te bereiken in hun eigen belevingswereld”.
House of Esports ontwikkelt nieuwe vormen van educatie, sport en ontmoeting en reikt dit de jeugd aan, om hen via dit programma van activiteiten positief te kunnen beïnvloeden in hun ontwikkeling als kind. Een kernwaarde is het bevordering van balans in het leven van de jeugd. Ook heeft de stichting als secundaire doelstelling om de kennis over gamen te vergroten bij volwassenen, zodat het de communicatie in de ouder-kindrelatie versterkt.
Wim Noordzij: ”House of Esports bevordert en ontwikkelt het welzijn, kennisniveau en de sociale vaardigheden in de maatschappij door middel van esports, gaming en gamification. House of Esports bereikt dit door het organiseren van educatieve projecten en evenementen. Hiermee leggen we de focus op sociale cohesie, educatie, talent, cognitieve ontwikkeling, saamhorigheid en gezondheid. Bovendien nemen we hiermee de negatieve stigma's weg en bevestigen we de positieve, educatieve en vormende waarden van esports en gaming. We ontwikkelen kennis en sociale vaardigheden door een combinatie te maken van games en beweging met als basis de digitale schijf van vijf waarbij een balans wordt gevonden tussen school, sport, sociale vaardigheden, gezondheid en gamen.”