In de eerste plaats heb je natuurlijk je eigen mentor, waar je terecht kan voor alle vragen of problemen waar je op school tegenaan loopt, of als het met vrienden en vriendinnen niet zo lekker loopt.
Zijn er problemen met je gezondheid, met leren of met de thuissituatie, dan gaat je mentor in overleg met de coördinator onderwijsondersteuning (COO). De COO gaat kijken wie jou tijdelijk kan ondersteunen op school. Dit kan bijvoorbeeld een leerlingcoach of trajectgroepbegeleider zijn.
Daarnaast zijn er mensen aan de RGO verbonden die je ondersteunen en begeleiden als dat nodig is: het schoolmaatschappelijk werk, de jeugdverpleegkundige, de schoolpsycholoog of de ambulant begeleider. Met elkaar werken we aan een schooltijd waar jij later met veel plezier aan terug zult denken.
Op het moment dat je in een situatie zit die je niet meer zelf kan oplossen en hier problemen door ervaart, kun je dit aangeven bij jouw mentor. Jouw mentor bekijkt dan waar je hulp bij nodig hebt en overlegt eventueel met de coördinator onderwijs ondersteuning. Het kan dan zijn dat er wordt gekozen voor hulp van een leerlingcoach. Bij een leerlingcoach kun je bijvoorbeeld terecht voor:
Wanneer je extra hulp nodig hebt op school, op bijvoorbeeld het gebied van leren of extra hulp in dagelijkse schoolzaken, dan kun je dit aangeven bij je mentor.
Jouw mentor bekijkt waar je hulp bij nodig hebt, en overlegt dit eventueel met de coördinator onderwijsondersteuning. Een mogelijkheid kan zijn dat je extra hulp kunt krijgen bij de trajectgroep. In de trajectgroep kun je bijvoorbeeld terecht voor:
Tutoring is een systeem waarbij leerlingen extra ondersteuning krijgen in een vak waar ze moeite mee hebben. Die extra ondersteuning wordt gegeven door leerlingen uit klas 4 of hoger aan leerlingen uit klas 1 en 2. Tutoring is dus een soort bijles, maar dan voor leerlingen door leerlingen. Tutoring is geschikt bij lichte studieproblemen en heeft een tijdelijk karakter. Voldoende inzet tijdens vaklessen en tutorlessen is natuurlijk een vereiste.
Regels voor tutoring: