Samen werken aan circulaire kunststof schepen

15-07-2025

RGO Beroepscampus is door scheepsbouwbedrijf Padmos gevraagd mee te werken aan een innovatief demonstratieproject waarin circulaire kunststof schepen worden ontwikkeld. Samen met onder andere een leverancier van kunststoffen en een mosselvisserijbedrijf, werkt de RGO samen aan dit project voor de provincie Zeeland.


De droom van Padmos-directeur Walter van Harberden is een schip te bouwen dat volledig van kunststof is gemaakt. In dit project werken de bedrijven aan de eerste stap: het maken van een kunststof romp van gerecycled kunststof. Een innovatieve stap van dit scheepsbouwbedrijf.


Traditioneel richt de scheepsbouwsector zich op het bouwen van metalen schepen. Ook de vmbo-opleidingen voor deze sector zijn vooral gericht op metaalbewerking. Kunststof vereist echter nieuwe vaardigheden, zoals het programmeren van lasrobots. Dit vraagt om een vernieuwde aanpak in het onderwijs. Daarom werkt de RGO nauw samen met het bedrijfsleven om te onderzoeken welke kennis en vaardigheden leerlingen nodig hebben voor de toekomst.


Onder leiding van docent Dennis Orgers werken vierdejaars vmbo-leerlingen van RGO Beroepscampus en PM Beroepscampus, die les krijgen in robotica en programmeren, actief mee aan dit project. Ze gaan onder meer aan de slag met het afval dat vrijkomt bij dit project. Ze versnipperen het, smelten het om en maken er weer nieuwe producten van die Padmos kan gebruiken in haar productieproces of bij andere werkzaamheden. Ook leerlingen van RGO College die keuzevak HavoP volgen, zijn betrokken en bezochten onlangs de Padmos-vestigingen in Bruinisse en Stellendam om het project van dichtbij te ervaren.


Het project wordt mede mogelijk gemaakt door de subsidie ‘Zeeland in Stroomversnelling’ van de provincie Zeeland, die financiële ondersteuning biedt voor uren en materialen, zowel voor de bedrijven als voor de school.


Aan het project zit ook een duurzaam tintje: moderne schepen worden vaak van aluminium en staal gemaakt vanwege hun sterkte, maar dat zorg voor een hoge CO2-uitstoot. Door het gebruik van stalen frames te verminderen en circulaire kunststoffen toe te passen, zet dit demonstratieproject een belangrijke stap richting een milieuvriendelijkere scheepsbouw.